sport injuries in athlete's

فیزیوتراپیست میثم شیرزاد

فیزیوتراپیست میثم شیرزاد

با سلام
در این وبلاگ سعی میگردد که در مورد شایع ترین آسیب های وارده در ورزشکاران حرفه ای اطلاعاتی در اختیار هموطنان عزیز قرار گیرد.

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب

۸ مطلب در شهریور ۱۳۹۴ ثبت شده است


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۹۴ ، ۲۲:۰۹
میثم شیرزاد

درمان آسیب ناشی از کشیدگی عضلات همسترینگ

اهمیت زیادی دارد که درمان آسیب ناشی از کشیدگی همسترینگ بلافاصله پس از ایجاد آسیب شروع شود. بنابر این به ورزشکاران توصیه می شود با برنامه توانبخشی کشیدگی همسترینگ آشنا شوند.درمان درد پشت ران

ورزشکار چه کاری باید انجام دهد؟

...

مهمترین مرحله درمان در 48 ساعت ابتدای آسیب می باشد. در این زمان اقدامات زیر می تواند بوسیله خود ورزشکار انجام شود:

● فورا سرما درمانی شروع شود. برای اینکار می توان از کیسه یخ محتوی قطعات کوچک یخ یا کیسه محتوی سبزیجات یخ زده یا پک سرما زا استفاده کرد. کیسه یخ را لای حوله قرار داده وبمدت 10 تا15 دقیقه روی محل آسیب دیده گذاشته شودد. قرار دادن کیسه یخ هر 2 تا 3 ساعت بمدت 10 تا15 دقیقه در زمان بیداری مناسب است. در صورت سفید شدن محل یخ درمانی را فورا متوقف کنید.در صورت داشتن بیماری عروقی،دیابت یا کاهش حس با پزشک مشورت کنید.

● استفاده از بانداژ فشاری الاستیک برای کاهش خونریزی داخل عضله وکاهش ورم. در صورت تورم زیر ناحیه بانداژ شده یا افزایش درد یا کرختی محل بانداژ را شل تر ببندید .بستن باند از قسمت دورترعضو نسبت به قلب شروع شود.

● استراحت در حد ممکن وبالا قرار دادن پا نسبت به سطح قلب که باعث کاهش تجمع مایعات در عضو می شود.

● انجام ورزشهای کششی:

زمانی که درد اجازه دهد ورزشهای کششی باید شروع شوند.احتمال دارد که بتوان به ورزشهای قدرتی پیش از امادگی پا برای ورزشهای کششی پرداخت.

● انجام ورزشهای قدرتی:

باید بمحض اینکه درد اجازه دهد به این ورزشها پرداخت. انجام ورزشهای حرکتی می تواند به کاهش تورم کمک کند.ورزشهای قدرتی بتدریج بار وارد شده به عضله را افزایش می دهد.

مراجعه به پزشک متخصص و فیزیوتراپیست چه کمکی می کند؟

● ادامه درمان از جمله در صورت لزوم، تجویز مسکن ها مانند استامینوفن یا ایبوپروفن(ادویل،ژلوفن )و توصیه به انجام یک دوره کامل توانبخشی تخصصی کشیدگی همسترینگ.

● تجویز ماساژ ورزشی برای تسریع روند بهبود.انجام ماساژ درمانی به عضله کمک می کند که فیبرهای آسیب دیده بازتوانی شده و بافت اسکار یا جوشگاه کمتر شود.بعلاوه ماساژ درمانی باعث افزایش جریان خون به عضو می شود.

● تجویز استفاده از اولتراسوند ودیگر انواع الکتروتراپی جزئی از درمان کشیدگی همسترینگ است که به ترمیم عضله و کاهش ورم کمک می کند.

● علاوه برتجویز استراحت ،استفاده از عصای زیر بغل مناسب می تواند به تحرک مناسب در صورت شدت آُسیب کمک کند.

● در صورت لزوم پزشک متخصص با انجام ام آر آی شدت آسیب را تخمین زده و برنامه درمانی را همراه با فیزیوتراپیست توصیه می نماید.

● اگر آسیب شدید باشد ممکن است عمل جراحی توصیه شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۹۴ ، ۲۲:۰۶
میثم شیرزاد

راه هایی سریع برای کوچک کردن شکم

شکم انسان از عضلاتی قوی پوشیده شده که نگهدارنده اماء و احشاء است. ورزش نکردن، انجام فعالیت های نشسته و مصرف کالری بیش از نیاز، موجب تجمع چربی در منطقه شکم می شود؛ در این صورت عضلات شکم، سفتی و حالت اولیه خود را از دست داده و شکل ظاهری اندام افتاده شده و چربی ذخیره ای شکم به حالت گره دار احساس می شود. به علاوه، تجمع چربی در منطقه شکم به خصوص در خانمها خطر ابتلا به دیابت و عوارض عروقی را چند برابر می کند.

برای از بین بردن چربی های اضافی شکم چه کنیم؟
این بافت چربی، برای بدن یک انبار انرژی است و بدن مازاد نیاز خود را در آن ذخیره کرده، در مواقع نیاز، از آن برداشت می کند. پس باید کاری کرد که بدن نیازمند انرژی بافت چربی شود. دریافت کالری کمتر و ورزش کردن، راه رسیدن به این مقصود است. البته اکنون با روشهای دیگری مثل جراحی نیز، این چربی ها را بر می دارند ولی اگر بتوانیم با ورزش، که سلامت عمومی بدن را به دنبال دارد، آن را از بین ببریم، مسلماً به جراحی نیازی نخواهد بود. ادعا می شود که کمر بندهای شوک دهنده با وارد کردن جریان های الکتریکی به چربی شکم موجب تجزیه آنها و قوی شدن عضلات شکم می گردد. در صورتی که تنها جریانهایی با قدرت ایمپالسهای مغز، موجب انقباض عضلات می شود و اگر چنین جریانی با این کمربند وارد شکم شود موجب یک انقباض دردناک خواهد شد. البته استفاده از وسایل ورزشی که موجب انقباض عضلات شکم شود، مفید است؛ اما ورزش کردن به تنهایی کافی نخواهد بود، چرا که کالری اضافی باز هم در شکم یا باسن ذخیره می شود. پس باید از خوردن شیرینی های خامه ای، تنقلات چرب مثل چیپس، غذاهای پر روغن و نان و برنج زیاد از حد پرهیز کرد.

یک ورزش مفید :
دراز و نشست از راحت ترین و مؤثرترین ورزش ها برای برطرف کردن چربی شکم است. با فشار زیادی که به عضلات شکم وارد می شد، این عضلات قوی شده و شکم به حالت اولیه باز می گردد. مدت ورزش چند روز یا چند هفته نیست بلکه باید آنرا مداوم انجام داد. تمرینات ورزشی در صورتی که به درستی انجام نگیرند، به کمر شما آسیب می رسانند.

طریقه درست انجام دراز نشست :
به پشت روی زمین نسبتاً نرمی بخوابید. پاها را خم کنید تا کف پایتان روی زمین قرار بگیرد، دستانتان را به روی سینه قرار دهید. ابتدا سر را بلند کرده و سپس شانه ها را به آرامی ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر بالا بیاورید و دوباره بخوابید. بلند شدن بیش از این مقدار عضلات پای شما را به کار می گیرد. ده مرتبه پشت سر هم، این کار را انجام دهید. چند ثانیه استراحت کنید و ده مرتبه بعدی را انجام دهید. در ابتدا لازم نیست زیاد به خودتان فشار بیاورید، زمانی که احساس کردید، عضلات شکم شما قوی تر شده اند جسم سنگینی را در هنگام دراز نشست در دست، روی سینه بگیرید تا فشار بیشتری به عضلات شکم وارد شود.

ورزشهای تکمیلی دیگری که می توانید برای متناسب شدن شکم انجام دهید در ذیل ارائه شده است :
1 - چهار دست و پا روی زمین قرار بگیرید، یک پای خود را مستقیماً بلند کرده و در هوا نگاه دارید، از یک تا ۵ بشمارید، سپس به حالت اول برگردید، از یک تا ۵ بشمارید حالا پای دیگرتان را به همین صورت حرکت دهید و بشمارید. این عمل را چند بار تکرار کنید.

2 - روی زمین بنشینید کف دستها را در طرفین بدن، روی زمین بگذارید و زانوها را خم کنید، در این حال با باسن خود جابجا شده به جلو بروید در حقیقت، سر بخورید. می توانید با دستها مچ پاها را بگیرید.

3 - به پشت روی زمین طاق باز بخوابید، دستها را باز کرده در طرف راست و چپ روی زمین دراز کنید حالا زانوها را خم کنید و همانطور که به هم چسبیده اند با هم اول به طرف راست زانوها را تا نزدیک زمین بیاورید، سپس به همین شکل به طرف چپ تا نزدیکی زمین حرکت دهید، این عمل را ۱۰-۱۵ بار تکرار کنید.

4 - بایستید و دست ها را به طرف جلو دراز کنید و در مقابل روی خود به لبه یک صندلی تکیه دهید حالا به تدریج و خیلی آهسته زانوها را خم کنید تا به صورت نشسته در آیید، سپس به آهستگی بلند شده و بایستید. این عمل را ۵ تا ۱۰ بار تکرار کنید.

5 - به روی شکم، روی زمین بخوابید، چانه خود را روی هرد و دست خود قرار دهید در حالیکه پاها را کشیده و دراز نگاه داشته اید، یک پا را تا آنجا که می توانید بالا بیاورید و در آن حالت نگهدارید، از یک تا ۵ بشمارید و سپس پا را پائین بیاورید. حالا این عمل را با پای دیگرتان انجام دهید.

6 - چهار دست و پا روی زمین قراربگیرید، یک پای خود را مستقیما بلند کرده درهوا نگاه دارید و ازیک تا ۵ بشمارید سپس به حال اول بازگردید و از یک تا ۵ بشمارید اکنون پای دیگرتان رابه همین صورت حرکت دهید و بشمارید. این عمل را چند بارتکرارکنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۹۴ ، ۲۲:۰۲
میثم شیرزاد

چگونه پیچ خوردگی مچ پا را درمان کنیم؟

راه‌هایی برای جلوگیری از پیشرفت آسیب دیدگی‌ها وجود دارد. تنها باید به نکات خاص توجه کرد.

رگ به رگ شدن مچ پا به دلیل کشیدگی یا پاره شدن رباط مچ است. این نوع آسیب دیدگی‌ بسیار شایع است و نتیجه‌ آن دردهای مزمن و مستمر در ناحیه مچ پاست. 80 درصد پیچ خوردگی های مچ پا به دلیل انحراف آن به سمت بیرون است.

پایگاه اینترنتی wiki How در این باره نوشته است: به محض این که به این آسیب دیدگی‌ دچار شدید باید از روش نگه داری ، استراحت، یخ گذاشتن، فشرده کردن و بالا بردن پا استفاده کنید. این روش باعث می‌شود از پیشرفت آسیب دیدگی‌ جلوگیری شود.

* آسیب دیدگی‌ ناحیه مچ پا سه درجه دارد:

درجه اول: کشیدگی یا پارگی خفیف رباط پا. در این نوع آسیب دیدگی‌ عملکرد به میزان بسیار کمی کاهش می یابد. مفصل کار می‌کند و می‌تواند وزن بدن را تحمل کند (اما درد دارد)، درد کمی در این ناحیه احساس می شود، مچ کمی ورم می‌کند و مفصل کمی سفت می‌شود.

درجه دوم: پارگی وخیم‌تر رباط پا . به نسبتا مفصل نیز نامتعادل می‌شود. دردی متوسط تا شدید احساس می‌شود. تحمل وزن بسیار دردناک است. در این حالت ورم و سفتی در مفصل مچ ایجاد می‌شود.

درجه سوم: در این مرحله رباط پا کاملا پاره می‌شود، حرکات بدن محدود شده و مفصل کاملا تعادل و ثبات خود را از دست می‌دهد، عملکرد از بین می‌رود. از ابتدا زیاد است و پا بسیار ورم می‌کند. برای نگه داری از پا از آتل یا باند استفاده کنید. استراحت کنید و از هر گونه حرکتی که باعث درد می‌شود خودداری کنید. برای راه رفتن از چوپ زیر بغل استفاده کنید. به مدت 15 تا 20 دقیقه‌ بسته‌ای یخ روی پا قرار دهید و این کار را سه تا پنج بار در سه روز اول انجام دهید. در توصیه‌های ورزشی گفته شده است که در 48 ساعت اول بر روی پا یخ بگذارید. تا زمانی که ورم کمتر شود باید باند پا را فشرده کنیم. اگر پا به رنگ آبی در آمد یا سرد و بی‌حس شد آن را رها کنید، پا نباید زیاد سفت و یا زیاد شل بسته شود.

* پا را بالاتر از ناحیه قلب خود ببرید

اگر احساس کردید که می‌توانید پا را حرکت دهید، با مچ دایره بزنید یا حروف الفبا را با انگشتان پای خود بنویسید، بدین شکل توانایی حرکت را بالا می‌برید. این کار را می‌توانید از روز دوم شروع کنید. معمولا بعد از آسیب دیدگی‌ ناحیه مچ پا ، ماهیچه‌های ساق پا سفت می‌شوند. باید این ماهیچه‌ها را بکشید تا توانایی حرکت را باز یابید. اگر این کار را نکنید دوباره ممکن است آسیب ببیند. مطمئن شوید که برای انجام این حرکات کششی آمادگی دارید سپس آن را انجام دهید. پس از درمان سعی کنید، مچ پای خود را قوی کنید تا دوباره دچار این نوع پیچ خوردگی نشوید. بر روی تعادل خود کار کنید. برای این کار می‌توانید از تخته های تعادل نیز استفاده کنید. پیچ خوردگی معمولا بر روی تعادل تاثیر می‌گذارد و اگر برای بالا بردن آن تلاش نکنید ، دوباره پیچ خوردگی تکرار می‌شود.

** توصیه‌ها:

- می‌توانید در داروخانه‌ها کیسه‌های یخ پلاستیکی پیدا کنید.

- می‌توانید ازمچ بند به جای باند استفاده کنید.

- استفاده از مچ بند بسیار به شما کمک می‌کند و احساس راحتی خواهید کرد، اما این راحتی باعث نشود که درباره فعالیت عادی خود را از سر بگیرند. این مچ بندها قابل تنظیم هستند و می‌توانند محکم و یا آزاد شوند.

** هشدار:

- قبل از تمرین دادن دوباره مچ پا، سعی کنید به پزشک مراجعه کنید ، زیرا ممکن است نیاز به عمل وجود داشته باشد.

- اگر پیچ خوردگی مچ پا از نوع دوم یا سوم باشد، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

- با عکسبرداری از پا می‌توانید مطمئن شوید که شکستگی وجود نداشته باشد. معمولا همراه پیچ خوردگی شکستگی نیز ایجاد می‌شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ شهریور ۹۴ ، ۲۲:۵۰
میثم شیرزاد

آسیبهای عضله چهار سر ران ( Quadriceps injury )

علایم و نشانه های شایع
1-درد
2-تورم
3-سفتی
4-ضعف
5-ناپایداری
6-قفل شدن

پیش زمینه
عضله چهارسر ران از 4 عضله مجزا شکل می گیرد که اشاره خواهد شد یکی از این عضلات عضله مستقیم رانی ( رکتوس فموریس ) می باشد. شایعترین آسیب عضله چهار سر له شدگی و کوفتگی است که عمدتاً در عضله رکتوس فموریس ایجاد میشود که در جلوی ران قرار داد. سایر آسیب های این عضله عبارتند از : کشیدگی تاندون و یا جداشدگی و پارگی تاندون، پارگی جزئی یا کامل عضله در اثر کشش،‌ پارگی غلاف عضلانی ( فاسیا ) هم نوع دیگری از آسیب این عضله می باشد که در آن بخشی از عضله بصورت توده ای نرم در زیر پوست برجسته خواهد شد.

فرکانس
• میزان بروز له شدگی این عضله در ورزشهای روبرو به این گونه است: کاراته 3/2% جودو 4/2% و فوتبال 6/1% و سایر ورزش ها کمتر از 1% در سال
• پارگی تاندون چه در افراد سالمند و چه در جوانها شایع است. در اجتماع میانگین سنی پارگی تاندون عضله چهار سر رانی 65 سال است. اما در ورزشکاران میانگین سنی این آسیب 30-15 سالگی است. پارگی تاندون عمدتاً در ورزشهای پرشی( پرش از مانع ) و وزنه برداری رخ می دهد

آناتومی کاربردی
در اطراف استخوان ران سه ناحیه عضلانی داریم: در جلو چهار سر رانی در داخل عضلات جمع کننده به داخل ( ادوکتورها ) و در عقب عضلات هامسترینگ. عضله چهار سر رانی بعنوان باز کننده مفصل زانو و خم کننده به جلوی مفصل ران عمل می کنند. این عضله خود متشکل از 4 عضله کوچکتر است که در مجموع 4 سررانی خوانده می شوند و عبارتند از : واستوس لاترایس (vastus lateralis ) و استوس مدیالیس ( vastus medialis ) و واستوس اینترمدیال و عضله رکتوس فموریس ( مستقیم رانی )
عضلات واستوس دربالا به استخوان ران اتصال دارند و در پائین به برجستگی استخوان درشت نی. عضله رکتوس فموریس در بالا به استخوان لگن اتصال دارند و در پائین به برجستگی استخوان درشت نی.
لذا عمل خم کننده به جلوی مفصل ران ناشی از عمل عضله مستقیم رانی است

بیومکانیک ورزشی
در مطالعات دیده شده که حداکثر فعالیت عضله چهار سر در هنگام شروع باز شدن زانو در حرکاتی مثل ضربه زدن به توپ یا پرتاب پا در ورزشهای رزمی است.
قدرتی که عضله چهارسر می تواند اعمال کند می تواند تا 7 برابر وزن بدن باشد. کشیدگی و پارگی عضله عمدتاً در ورزشکارانی رخ می دهد که با شدت در وضعیتی که زانو باز می شود به جسم یا فردی ضربه می زنند مثلاً‌ در هنگام ضربه با پا به کیسه بوکس.
پارگی می تواند جزئی یا کامل باشد،‌ یک ضربه ناگهانی قوی می تواند سبب از هم گسیختگی کامل رباط عضله از محل اتصالش به اسنخوان شود.

شرح حال آسیب دیدگی
در له شدگی ها
• شرح ضربه مستقیم به جلوی ران خوردن یا جلوی ران به شی وجود دارد.
• درد جلوی ران _ بلند شدن از زمین همراه با درد جلوی ران است.
• عدم توانایی در باز کردن زانو و جلو آوردن ران.
در کشیدگی تاندونی
• معمولا در پرنده ها ( پرش با نیزه یا پرش با مانع ) دیده می شود.
• درد و اختلال عملکرد به صورت ناگهانی بعد از تمرین یا 3-1 روز بعد.
در کشیدگی عضله
• معمولاً در دونده های دو سرعت ( استارت زدن ) دیده میشود.
• معمولاً درد در انتهای تحتانی ران و کمی بالاتر از کشکک شدیدتر است.

معاینه بالینی
در له شدگی
• قسمت داخل و پشت ران درد ندارد و درد در جلوی ران با لمس داریم.
• جلوی ران متورم و حساس است.
•میزان خم شدن ران محدود است: علائم :ملایم: ?90 – متوسط :بین ? 90 تا ? 45 و شدید: کمتر از ? 45 .
• افزایش محیط دور ران ( بخاطر تورم )
• فرد می تواند پایی را که در زانو صاف است جلو بیاورد ( رژه نظامی)
در کشیدگی عضلانی
• فرد در برابر مقاومت دست مادر حالیکه زانو را باز می کند در انتهای تحتانی ران درد دارد.
• در لمس قسمت تحتانی ران درد دارد.
در پارگی تاندون
• عدم توانایی در جلو آوردن پا ( عدم توانایی رژه نظامی رفتن)
• عدم وجود عضله در قسمت تحتانی ران و یک توده بر جسته زیر پوستی در قسمت فوقانی ران ( عضله جمع شده)
در پارگی غلاف عضله ( فاسیا)
• یک توده متحرک و نرم زیر پوست
• امکان دارد در لمس حساس باشد.
• در هنگام انقباض عضله برجسته تر میشود

تصویربرداری
• در بیماران با پارگی خفیف ( علائم آنرا دارند ) یا له شدگی های خفیف لزومی ندارد.
• در بیمارانی که تشخیص قطعی نداریم یا درد شدید دارند یا افراد مظنون به پارگی کامل عضله و نیز آنها که له شدگی شدید دارند نیاز به رادیوگرافی وجود دارد.
• در افراد با له شدگی رادیوگرافی شواهدی از کلسیفیکاسیون محل چند هفته بعد نشان می دهد.
• احتمال شکستگی کشکک همراه با پارگی تاندون وجود دارد. عکس رادیوگرافی در این موارد سایه تاندون جدا شده ، قطعات کشکک و تجمع مایع در زانو را نشان می دهد.
• در مواردی که پارگی تاندون را با معاینه تشخیص داده ایم عکس قدامی-خلفی وبا نمای جانبی از زانو لازم است.
• سونوگرافی در موارد پارگی های شدید به اندازه MRI مفید است و ارزانتر نیز میباشد.
• MRI حساسترین روش برای بررسی ضایعات چهارسر رانی می باشد. به کمک MRI می توان پارگی های کامل و جزئی ، خونریزی های بافت نرم ، آسیبهای تاندونها، تومورهای عضلانی و آسیبهای غلاف عضلانی را بخوبی شناسایی نمود.

درمان طبی
شامل استراحت ،‌ عدم تحرک و فشار موضعی محل با بانداژ است. در موارد پارگی تاندون، جداشدگی تاندون از استخوان،‌ پارگی عضله و خونریزی داخل عضله نیاز به جراحی وجود دارد.
در مورد له شدگی ها زانو را در زاویه120 غیر متحرک و با بانداژ محکم می بندیم. و تا 24 ساعت 3-2 بار و هر بار بمدت 20 دقیقه یخ درمانی می کنیم. بعد از 24 ساعت پا را از وضعیت ?120 خارج کرده و تحریک الکتریکی و ماساژ می دهیم. درد چند روزی طول می کشد به آرامی به وضعیت تحمل وزن در می آئیم. و از تکرار رفتارهای قبلی منجر به آسیب پرهیز می کنیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ شهریور ۹۴ ، ۲۲:۳۷
میثم شیرزاد

شکستگی استخوان های دنده,علل و درمان

مهم ترین علت شکستگی استخوان های دنده، برخورد ضربه به قفسه سینه است، به عنوان مثال برخورد ضربه در اثر افتادن و یا در تصادفات رانندگی و یا در ورزش های برخوردی.بیشتر مواقع در اثر برخورد ضربه، دنده ها فقط ترک بر می دارند. دنده های ترک برداشته به اندازه دنده هایی که چند تکه شده اند، خطر ندارند.لبه تیز استخوان دنده شکسته می تواند به رگ های خونی و یا اندام های داخلی بدن مثل ریه ها آسیب برساند.در بیشتر موارد، دنده های شکسته طی یک یا دو ماه خودبه ...خود بهبود پیدا می کنند. کنترل درد ناشی از شکستگی دنده ها مهم است، زیرا درد مانع از تنفس عمیق شما می شود و در این صورت احتمال بروز مشکلات ریوی مثل پنومونی (ذات الریه) زیاد است.

علائم

درد ناشی از شکستگی دنده ها معمولا زمانی بروز می کند و یا بدتر می شود که: ۱ نفس عمیق بکشید.۲ روی قسمت آسیب دیده فشار وارد کنید.۳ بدنتان را بچرخانید و یا خم کنید.

اگر بعد از برخورد ضربه به قفسه سینه، موقع دست زدن به دنده ها، آنها درد گرفتند و یا هنگام تنفس عمیق درد داشتید و یا به سختی نفس می کشیدید، به پزشک مراجعه کنید. در صورت مشاهده علائم زیر نیز فورا نزد پزشک بروید، زیرا می توانند نشانه سکته قلبی باشند:احساس سنگینی، پری و یا درد فشارنده در مرکز قفسه سینه که بیش از چند دقیقه طول بکشد. درد از قسمت قفسه سینه به طرف شانه و بازوها کشیده شود.

علل

در بیشتر مواقع برخورد ضربه مستقیم به قفسه سینه باعث شکستن دنده ها می شود، مانند برخورد ضربه به دنده ها هنگام تصادفات رانندگی، افتادن و یا ورزش های برخوردی. آسیب ها و ضربات پی در پی واردشده به قفسه سینه در اثر ورزش هایی مثل قایقرانی و یا در اثر سرفه شدید و طولانی مدت نیز می تواند باعث شکستن دنده ها شود.

عوامل خطر

عوامل زیر خطر ابتلا به شکستگی دنده ها را افزایش می دهند:

۱- پوکی استخوان: ابتلای فرد به پوکی استخوان یا استئوپروز او را در معرض خطر شکستگی استخوان ها قرار می دهد.

۲- ورزش های برخوردی: شرکت در ورزش های برخوردی مثل فوتبال خطر وارد آمدن ضربه به قفسه سینه و در نتیجه شکستن استخوان های دنده را افزایش می دهد.

۳- ضایعات سرطانی در دنده ها: وجود ضایعه سرطانی در استخوان، آن را ضعیف و شکننده کرده و در نتیجه خطر شکستگی آن را زیاد می کند.

عوارض

لبه تیز دنده ای که کاملا می شکند، می تواند باعث آسیب رگ های خونی و اندام های داخلی بدن شود و هر چه تعداد دنده های شکسته بیشتر باشد، این خطر هم بیشتر می شود. عوارض ناشی از شکستگی دنده ها بر اساس اینکه کدام دنده شکسته است، متفاوت هستند. این عوارض عبارتند از:

۱- پارگی سرخرگ آئورت

بعد از شکستگی کامل یکی از سه استخوان بالای قفسه سینه، لبه تیز استخوان شکسته، سرخرگ آئورت و یا یک رگ خونی مهم دیگر را پاره می کند.

۲- سوراخ شدن ریه

لبه تیز استخوان شکسته دنده در قسمت میانی قفسه سینه می تواند باعث سوراخ شدن ریه ها و جمع شدن آنها شود.

۳- پارگی طحال، کبد و کلیه ها

دو تا دنده پایینی قفسه سینه به ندرت می شکنند، زیرا این دنده ها نسبت به دنده های بالایی و وسطی قفسه سینه که به استخوان سینه متصل هستند، انعطاف پذیری بیشتری دارند. اما اگر این دنده های پایینی بشکنند، لبه تیز آنها آسیب جدی به طحال، کبد و کلیه ها وارد می کند.rib

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ شهریور ۹۴ ، ۲۲:۳۴
میثم شیرزاد

حیطه عملکرد

  • فیزیوتراپیست با بررسی بیماریها و تشخیص فیزیوتراپی آنها، بررسی عملکرد ریه و ظرفیت هوایی آنها، ارزیابی حرکت مفاصل (ROM)، ارزیابی عضلات ف ارزیابی و کنترل درد، ارزیابی مشکلات ارتوپدیک

ویژگی‌های فیزیوتراپی

۱- دیدگاه بیمارنگر ۲- غیر تهاجمی ۳- دیدگاه سلامت‌نگر ۴- کل‌نگری

فیزیوتراپی: پیشگیری، درمان و توانبخشی

فیزیوتراپی تا سال ۱۹۴۵ میلادی به علت نبود فیزیوتراپیست و وجود فقط تکنسین فیزیوتراپی و فعالیت در بخشهای بازپروری و بازتوانی قسمتی از توانبخشی بوده‌است ولی بعد از سال ۱۹۴۵ میلادی و بوجود آمدن فیزیوتراپیست مدرن شامل درمان و توانبخشی شد و بعد از سال ۲۰۰۰ میلادی با عناوین دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی شامل پیشگیری، درمان و توانبخشی شده‌است.

واقعیت این است فیزیوتراپی به خاطر دیدگاه‌های جدید خود در حال ترک حیطه توانبخشی است

اکنون فیزیوتراپی بعنوان عضوی در انواع گروه‌های چندرشته‌ای شناخته می‌شود.


مداخله‌های درمانی

مداخله‌های درمانی که توسط فیزیوتراپیست به‌کار گرفته می‌شود:

  • تمرین درمانی
  • درمان دستی
  • تمرینات افزایش تحمل قلب و عروق
  • ریلکسیشن
  • بیوفیدبک تراپی (پس‌خوراند زیستی)
  • فیزیوتراپی قلب و ریه
  • انواع مدالیته‌ها مانند: تراکشن (Traction) ـ اولتراسوند ـ پک‌های گرمایی (Hot Pack) ـ لیزر ـ الکترو تراپی
  • تجویز وسایل کمکی مانند پروتز و ارتز
  • به‌کارگیری تکنیک‌های طب مکمل

زمینه‌های کاربردی فیزیوتراپی در بیماران بستری

  • کاهش زمان بستری
  • کاهش عوارض بستری

فیزیوتراپی در بیماری‌های قلبی و تنفسی

فیزیوتراپی در بیماران تنفسی شامل اصلاح الگوی تنفسی، تقویت عضلات سامانه تنفسی، تخلیه ترشحات داخل ریه و مجاری تنفسی، همچنین تحریک رفلکس سرفه و آموزش روش‌های تنفسی و تمرینات تنفسی می‌باشد.

برای درمان بیماران قلبی بستری شامل بهبودی وضعیت بیمار و نیز افزایش کارایی سامانه قلبی-عروقی می‌باشد.

فیزیوتراپی ریه: این درمان یکی از مقدماتی‌ترین روشهای درمانی فیزیوتراپی در تاریخ این رشته بوده‌است و پایه درمان فیزیوتراپی دربیماران بستری محسوب می‌گردد. این درمان مجموعه‌ای از روشهای درمانی مختلف است که در جهت بهبود تنفس و تخلیه ترشحات بکار می‌رود. بیمار توسط این درمان دارای اکسیژن رسانی بهتری خواهد بود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ شهریور ۹۴ ، ۲۲:۱۴
میثم شیرزاد

فیزیوتراپی (به انگلیسی: physiotherapy) شیوه‌ای از درمان بیماری‌ها و اختلالات عصبی-ماهیچه‌ای-اسکلتی با استفاده از تجهیزات مکانیکی، جریان‌های الکتریکی، مانورهای دستی، تمرینات ورزشی و عوامل فیزیکی دیگر است. در این روشها از ورزش، نور، پرتوهای فرابنفش و فروسرخ، گرما و جریان برق استفاده می‌شود. فیزیوتراپی حیطه‌ای از پزشکی است که هدف آن پیشگیری از بیماری‌ها، درمان، توانبخشی و بالا بردن سطح سلامت می‌باشد.


واژه فیزیوتراپی از «فیزیو= فیزیولوژیک، جسمانی و طبیعی» و «تراپی=درمان»، ساخته شده‌است. در بعضی از منابع لغت اصلی که کلمه فیزیوتراپی ازآن گرفته شده‌است کلمه physiological therapeutics می‌باشد. البته مداخلات درمانی در فیزیوتراپی بخش کوچکی از عملیات آن محسوب می‌گردد. در فیزیوتراپی هدف ارتقای عملکرد جسمانی بدن می‌باشد البته با توجه به تداخل و ارتباط زیاد سیستمهای بدن درمانهای فیزیوتراپی که توسط فیزیوتراپیست انجام می‌شود مستقیم یا غیر مستقیم باعث بهبود عملکرد دستگاه فیزیولوژیک نیز می‌شود مثلاً فیزیوتراپی دستگاه تنفسی موجب بهبود درصد گازهای خون (دی اکسید کربن و اکسیژن) و تغییر میزان اسیدیته خون شده که به نوبه خود می‌تواند باعث بهبود سطح هشیاری شود.


فیزیوتراپیست در این رشته به عنوان درمانگر شناخته می‌شود. با توجه به این که فیزیوتراپی درمان فیزیولوژیک و جسمانی بیماریها است کالبدشناسی و حرکت‌شناسی و فیزیولوژی حرکت از اهمیت بیشتری برخوردار است.


فیزیوتراپی درمانی علمی بر اساس تحصیلات عالی و بالینی با قدمت طولانی میباشد که همزمان با توسعه دانش پزشکی به یکی از ارکان درمان های نوین پزشکی تبدیل شده است.


اصلی ترین هنر و تخصص فیزیوتراپیست توانایی انجام مهارتهای دستی و حرکت درمانی است که در جهت پیشگیری از بسیاری بیماریها و درمان و توانبخشی افراد جامعه بکارگرفته میشود. خواص امواج مختلف مانند امواج صوتی,مغناطیسی,لیزر,شاک ویو,رادیویی و خواص درمانی اب,سرما و گرما بکارگرفته میشوند تا دستیابی به این اهداف اسانتر شود.



اعمال مذکور منحصرا توسط فیزیوتراپیستهای فارغ التحصیل از دانشکده های توانبخشی انجام میشود که اموزشهای علمی را طی کرده و درمانهای بالینی را بخوبی فراگرفته اند.


دیدگاه منحصربه فرد فیزیوتراپیست از بیمار و شناخت ویژه اش از عملکرد و ساختار طبیعی بدن در کنار معاینه و ارزیابی دقیق به وی این توانایی را میدهد تا بیماران را در جهت رسیدن به اهدافی مانند پیشگیری از بیماریها,تطابق افراد با محیط کار,افزایش کیفیت زندگی افراد,کاهش نیاز به برخی جراحیها و درمانهای دارویی طولانی مدت که عوارضی نیز درپی دارند,سوق دهند.


تمامی روشهای درمانی فیزیوتراپی دارای شواهد و پایه علمی و تحقیقاتی بوده و با درمانهایی مثل طب فیزیکی,کایروپراکتیک,طب سنتی,ورزش درمانی و ماساژدرمانی کاملا متفاوت میباشد.


درمان در فیزیوتراپی به طور کلی به سه گروه اصلی تقسیم می‌شود:


۱- تمرین درمانی: فیزیوتراپیست به وسیله تجویز؛ انجام و آموزش ورزشهای درمانی خاص؛ ماساژ؛ ورزش در آب (آب‌درمانی)؛ اقدام به درمان بیمار یا افزایش سطح سلامت می‌کند.


۲- الکتروتراپی:درمان به وسیله دستگاههای ویژه انجام می‌شود این دستگاهها معمولاً امواج خاصی را (امواج مایکرو ویو؛ امواج کوتاه رایویی؛ امواج مافوق صوت؛ امواج الکتریکی) که همگی توسط دستگاه به شکل خاصی تولیدشده و تغییر می‌یابند (مدوله می‌شوند).


۳- مهارتهای درمان با دست


مهمترین حیطه‌های فعالیت فیزیوتراپی در پزشکی شامل درمان موارد زیر است: ۱-بیماریهای دستگاه حرکتی (ارتوپدی). ۲-بیماریهای دستگاه قلبی و تنفسی. ۳-بیماریهای دستگاه اعصاب محیطی و مرکزی. ۴-بیماریهای پوستی و سوختگیها. ۵-درد و کنترل درد. ۶-بیماریهای شغلی.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ شهریور ۹۴ ، ۱۸:۱۵
میثم شیرزاد