sport injuries in athlete's

فیزیوتراپیست میثم شیرزاد

فیزیوتراپیست میثم شیرزاد

با سلام
در این وبلاگ سعی میگردد که در مورد شایع ترین آسیب های وارده در ورزشکاران حرفه ای اطلاعاتی در اختیار هموطنان عزیز قرار گیرد.

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب

ribs fx & treatment

شنبه, ۲۸ شهریور ۱۳۹۴، ۱۰:۳۴ ب.ظ

شکستگی استخوان های دنده,علل و درمان

مهم ترین علت شکستگی استخوان های دنده، برخورد ضربه به قفسه سینه است، به عنوان مثال برخورد ضربه در اثر افتادن و یا در تصادفات رانندگی و یا در ورزش های برخوردی.بیشتر مواقع در اثر برخورد ضربه، دنده ها فقط ترک بر می دارند. دنده های ترک برداشته به اندازه دنده هایی که چند تکه شده اند، خطر ندارند.لبه تیز استخوان دنده شکسته می تواند به رگ های خونی و یا اندام های داخلی بدن مثل ریه ها آسیب برساند.در بیشتر موارد، دنده های شکسته طی یک یا دو ماه خودبه ...خود بهبود پیدا می کنند. کنترل درد ناشی از شکستگی دنده ها مهم است، زیرا درد مانع از تنفس عمیق شما می شود و در این صورت احتمال بروز مشکلات ریوی مثل پنومونی (ذات الریه) زیاد است.

علائم

درد ناشی از شکستگی دنده ها معمولا زمانی بروز می کند و یا بدتر می شود که: ۱ نفس عمیق بکشید.۲ روی قسمت آسیب دیده فشار وارد کنید.۳ بدنتان را بچرخانید و یا خم کنید.

اگر بعد از برخورد ضربه به قفسه سینه، موقع دست زدن به دنده ها، آنها درد گرفتند و یا هنگام تنفس عمیق درد داشتید و یا به سختی نفس می کشیدید، به پزشک مراجعه کنید. در صورت مشاهده علائم زیر نیز فورا نزد پزشک بروید، زیرا می توانند نشانه سکته قلبی باشند:احساس سنگینی، پری و یا درد فشارنده در مرکز قفسه سینه که بیش از چند دقیقه طول بکشد. درد از قسمت قفسه سینه به طرف شانه و بازوها کشیده شود.

علل

در بیشتر مواقع برخورد ضربه مستقیم به قفسه سینه باعث شکستن دنده ها می شود، مانند برخورد ضربه به دنده ها هنگام تصادفات رانندگی، افتادن و یا ورزش های برخوردی. آسیب ها و ضربات پی در پی واردشده به قفسه سینه در اثر ورزش هایی مثل قایقرانی و یا در اثر سرفه شدید و طولانی مدت نیز می تواند باعث شکستن دنده ها شود.

عوامل خطر

عوامل زیر خطر ابتلا به شکستگی دنده ها را افزایش می دهند:

۱- پوکی استخوان: ابتلای فرد به پوکی استخوان یا استئوپروز او را در معرض خطر شکستگی استخوان ها قرار می دهد.

۲- ورزش های برخوردی: شرکت در ورزش های برخوردی مثل فوتبال خطر وارد آمدن ضربه به قفسه سینه و در نتیجه شکستن استخوان های دنده را افزایش می دهد.

۳- ضایعات سرطانی در دنده ها: وجود ضایعه سرطانی در استخوان، آن را ضعیف و شکننده کرده و در نتیجه خطر شکستگی آن را زیاد می کند.

عوارض

لبه تیز دنده ای که کاملا می شکند، می تواند باعث آسیب رگ های خونی و اندام های داخلی بدن شود و هر چه تعداد دنده های شکسته بیشتر باشد، این خطر هم بیشتر می شود. عوارض ناشی از شکستگی دنده ها بر اساس اینکه کدام دنده شکسته است، متفاوت هستند. این عوارض عبارتند از:

۱- پارگی سرخرگ آئورت

بعد از شکستگی کامل یکی از سه استخوان بالای قفسه سینه، لبه تیز استخوان شکسته، سرخرگ آئورت و یا یک رگ خونی مهم دیگر را پاره می کند.

۲- سوراخ شدن ریه

لبه تیز استخوان شکسته دنده در قسمت میانی قفسه سینه می تواند باعث سوراخ شدن ریه ها و جمع شدن آنها شود.

۳- پارگی طحال، کبد و کلیه ها

دو تا دنده پایینی قفسه سینه به ندرت می شکنند، زیرا این دنده ها نسبت به دنده های بالایی و وسطی قفسه سینه که به استخوان سینه متصل هستند، انعطاف پذیری بیشتری دارند. اما اگر این دنده های پایینی بشکنند، لبه تیز آنها آسیب جدی به طحال، کبد و کلیه ها وارد می کند.rib

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۲۸
میثم شیرزاد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی